Steeds meer mensen stappen over op het rijden van een elektrische auto. De Europese infrastructuur wat betreft laadmogelijkheden wordt in rap tempo beter en elektrisch rijden wordt steeds comfortabeler gemaakt. Naast de publieke plekken om te laden is het goedkoper en handiger om thuis een oplaadstation ter beschikking te hebben. Er zitten behoorlijke verschillen tussen ieder model laadstation en het is belangrijk om te weten waar je op moet letten bij het aanschaffen van een laadstation.
Het opladen van je elektrische auto doe je het liefst snel, veilig en betrouwbaar. In principe is een slim laadstation altijd veilig en betrouwbaar vanwege de hoge eisen die er binnen de industrie worden gesteld. Laadkabels, laadpalen en laadstations worden uitvoerig getest en sommige producenten gaan zelfs nog een stapje verder om extra veiligheid en betrouwbaarheid te kunnen garanderen. Weet je niet zeker welk laadstation het beste bij je past dan kun je altijd onze laadstation test doen.
De snelheid waarmee een slim laadstation je elektrische auto oplaadt, is van meerdere factoren afhankelijk. Om te beginnen heeft je elektrische auto een accu met een gelimiteerd maximaal laadvermogen. Dit betekent dat het per auto verschilt hoe snel deze kan worden opgeladen. Houdt dus goed in de gaten wat het maximale laadvermogen van je auto is. Hoe hoog het maximale laadvermogen van je laadstation ook is, je kunt nooit sneller laden dan het maximale laadvermogen van je elektrische auto.
Daarnaast is een laadstation altijd afhankelijk van de maximaal beschikbare stroom. Binnen het abonnement dat jij afsluit met je energieleverancier, maak je contractueel afspraken wat betreft maximale gebruikscapaciteit. Op het moment dat je over deze limiet heen gaat, kan de energieleverancier hoge kosten in rekening brengen. Bovendien kan dit resulteren in overbelasting en stroomuitval.
Hoe dan ook, met een blik op de toekomst, kan het een slimme investering zijn om een laadstation aan te schaffen met een hoog maximaal laadvermogen. Continu worden de accu’s van elektrische auto’s verbeterd en de maximale laadcapaciteit gaat ongetwijfeld steeds groter en groter worden.
Een derde aspect waar je rekening mee moet houden kijkend naar de laadsnelheid is 1-fase of 3-fase laden. Simpel gezegd kan een type laadstation dat geschikt is voor 3-fase laden 3 keer zo snel opladen als een 1-fase laadstation, dankzij het opladen via krachtstroom. Maar er zijn dingen die je in overweging moet nemen. Allereerst is een 3-fase aansluiting in je meterkast nodig om gebruik te kunnen maken van het opladen via krachtstroom (400V). Deze is niet altijd standaard aanwezig, maar kun je in de meeste gevallen via de netbeheerder, tegen extra kosten, aansluiten. Ook zal je netbeheerder je stroomnetwerk moeten upgraden tegen extra kosten. Een tweede is dat je elektrische auto hiervoor geschikt moet zijn, als dit niet het geval is zal je elektrische auto niet sneller opladen dan bij 1-fase laden. Ook moet je type laadkabel geschikt zijn voor 3-fase laden.
Het tegengaan van overbelasting van je stroomnetwerk, is te voorkomen via Dynamic Load Balancing. Deze functie zorgt ervoor dat enkel de beschikbare stroom binnen de maximale capaciteit wordt gebruikt om op te laden. Zo overschrijd je dus niet de limiet van je energieleverancier en heb je geen last van stroomuitval of extra kosten. Het zal samen moeten werken met een slimme energiemeter, die vaak apart moet worden gekocht. Indien je geen behoefte hebt aan een laadstation met een hoog laadvermogen, zul je minder stroom nodig hebben en kan Dynamic Load Balancing overbodig zijn.
Sommige laadstations zijn uitgerust met een RFID-Kaartlezer. Deze hebben de mogelijkheid om een RFID-kaart te scannen en hier slimme functies aan te koppelen. Door het identificeren via de laadpas kan toegang worden gegeven aan een selecte groep en ook bijvoorbeeld scheiding gemaakt worden tussen zakelijk en privé laden. Zo kunnen kosten die zakelijk worden gemaakt, gemakkelijk en zelfs geautomatiseerd verrekend worden met een werkgever.
Voor het besturen en managen van een slim laadstation, of een netwerk van meerdere stations, is een back-office systeem benodigd. De meeste laadstations zijn standaard uitgerust met een basic back-office systeem, die niet alle slimme functies mogelijk maken. Afhankelijk van jouw behoeftes, kun je tegen meerprijs een abonnement afsluiten dat het gebruik van meer slimme functies mogelijk maakt. Dit verschilt per aanbieder.
Slim elektrisch laden en elektrisch rijden brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Afhankelijk van het soort laadstation heb je beschikking tot het inzien van vele laad-statistieken en kun je realtime de laadstatus van je elektrische auto inzien. Daarnaast kun je tijdschema’s instellen en mensen toegang geven tot jouw laadstation. Via een back-office abonnement en een RFID-kaartlezer is het mogelijk zakelijke en private kosten te scheiden en automatisch te laten verrekenen.
Sommige laadstations zijn compatibel met Dynamic Load Balancing. Dit maakt het mogelijk beschikbare energie optimaal te gebruiken en gelijkmatig te verdelen over meerdere stations. Bij compatibiliteit met Energie Management Systemen (EMS) kan de elektrische auto worden opgeladen met zelf opgewekte stroom. Ook kun je in een netwerk van meerdere laadstations prioriteit geven via zo’n systeem, zodat het station dat jij wilt, het snelste oplaadt.
Alfen | Wallbox | Webasto | ||
---|---|---|---|---|
RFID-Kaartlezer | ||||
Dynamic Load Balancing | ||||
3-Fase laden | ||||
SIMlockvrij | — | — | ||
Eigen app | — | — | ||
App via derden | — | |||
Eigen back-office systeem | — | |||
Vrije keuze back-office systeem | (alleen 1.6 OCPP) | |||
Automatische verrekening kosten |